- کد خبر: 16763159 تاریخ ایجاد: 02:08
امام جمعه گتاب
افكار عمومى كشور ما حال خوشی ندارد ؛ دروغ‏ هاى دشمن براى بسیارى از مردم باورپذیر ‏شده است
تصویر خبر
امام جمعه گتاب: افكار عمومى كشور ما حال خوشی ندارد ؛ دروغ‏ هاى دشمن براى بسیارى از مردم باورپذیر ‏شده است

امام جمعه گتاب: افكار عمومى كشور ما حال خوشی ندارد ؛ دروغ‏ هاى دشمن براى بسیارى از مردم باورپذیر ‏شده است

 

به گزارش روابط عمومی ستاد نماز جمعه بخش گتاب، نماز عبادی سیاسی جمعه بخش گتاب بابل در ماه محرم شهادت مظلومانه سالار شهیدان و سرور آزادگان حضرت امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش به امامت حجت الاسلام والمسلمین تقی پور امام جمعه محترم بخش گتاب، 30 شهریور 1397 با حضور مردم خداجوی بخش گتاب برگزار شد.

 

امام جمعه گتاب در خطبه های 30 شهریور 1397 ؛ افكار عمومى كشور ما حال خوشی ندارد ؛ دروغ‏ هاى دشمن براى بسیارى از مردم باورپذیر ‏شده است.

 

1- افكار عمومى كشور ما حال خوشی ندارد . افكار عمومى كشور زیر بمباران های فضاى روانى و رسانه‏اى دوست ودشمن ؛ دچار اختلالاتى شده است . دلیل این سخن آن است که ؛ شاهد بروز برخى رفتارهاى نامتعارف، شتابزده از سوى جامعه عزیز می باشیم .

 

2- اهمیت این موضوع به اندازه‏اى است كه ادامه آن مى‏ تواند مدیریت كلان كشور را با مشكلاتى مواجه كند تا آن جا که مقام معظم رهبرى در جمع خبرگان رهبرى ‏فرمودند : «اگر مردم و نخبگان به‏ ویژه نخبگان از این شرایط غفلت كنند ضربه خواهیم خورد و ضرر خواهیم كرد.»

 

3- علائم این غفلت هم زیاد است؛ انتقادات مبالغه‏ آمیز، بزرگ نمایى در مشكلات، دامن زدن به مطالبات، زمان‏ن شناسى در طرح انتقاد، اقدامات افراطى، شعارهاى هنجارشكن، سخنان غیرمسؤولانه و ناآگاهانه .

 

4- اگر بخواهیم نشانه هایی از درك نشدنِ شرایط كنونى کشور براى بسیارى از خواص، نخبگان و بعضا نیروهاى انقلابى را برشمریم ؛ یکی این است ‏كه عده‏اى به مقام معظم رهبرى ایراد مى‏گیرند که چرا از دولت حمایت مى‏ كنید؟ چرا جلو رفتن پرونده به قوه قضائیه را می‏ گیرید؟ چرا جلوی دوربین به رئیس جمهور تشر نمى‏ زنید؟

 

5- معنای عدم درك شرایط امروز کشور چیست ؟ یعنى عده‏اى بدون توجه به شرایط، صرفا به حمایت رهبرى از دولت نگاه مى‏كنند و آن‏را به ‏مثابه تأیید یا توجیه رفتار دولت تفسیر مى‏كنند. علت حمایت، ملاحظه و مصلحت در دفاع از دولت را متوجه نمى‏ شوند. نمی دانند كه حمایت به مفهوم تأیید كار دولت نیست بلكه نتیجه اجبارى شرایطى است كه در آن به‏سر مى‏بریم.

 

6- مقام معظم رهبرى در جمع خبرگان رهبری در شهریور 1397 پرسید « چرا شرایط فعلى شرایط حساسى است.» حالا باید پرسید هدف ایشان چیست؟ منظور ایشان در طرح این سؤال آن است كه اگر در تشخیص علت حساسیت اشتباهاتى صورت گیرد، ممكن است به تصمیمات غلطى برسیم. لذا اشاره مى‏ فرمایندكه این حساسیت به‏خاطر قدرت و قوت دشمن نیست. زیرا همه حكام فعلى كشورهاى متخاصم و مخالف انقلاب اسلامى از آمریكا، اسرائیل تا عربستان و سایر كشورها به نسبت گذشته ضعیف‏ تر شده ‏اند. وقتى آن‏ها كه قوى بودند و انقلاب هم نوپا و نهال بود، نتوانستند كارى بكنند این‏ها حتما نخواهند توانست.

 

7- پس حساسیت شرایط فعلى به‏خاطر چیست؟ مى ‏فرمایند: «به‏ خاطر این است كه انقلاب اسلامى چهل سال خلاف جریان خواست نظام سلطه و جریان استكبار حركت كرده است. »

 

8- درك این علت براى مردم و جوانان از این جهت اهمیت دارد كه تنها امید دشمن به تحلیل غلط و نشناختن موقعیتى است كه در آن قرار دارند. چنان‏چه ادیسون مى‏ گفت انسان‏ها دقیقاً زمانى شكست مى‏ خورند كه نمى‏دانند چقدر به هدف نزدیك شده ‏اند.

 

9- مقام معظم رهبرى در ادامه مى‏ فرمایند : دشمنان انقلاب اسلامى با همین تحلیل دو جنگ را به ما تحمیل كرده اند؛ یكى اقتصادى است؛ جنگى همه‏ جانبه كه به شكل دائمى، با دقت با تمام ابزارهاى مورد نیاز، از مامور و ستاد تا امكانات و منابع مالى دنبال مى‏ شود.

 

ایشان گفتند: جنگ دوم؛ جنگ رسانه‏ای، فضاسازى عمومى و جنگ تبلیغاتى است. این مسأله مهمى است. بسیار مسأله حساسى است. مى‏ خواهند فضاى عمومى به گونه‏اى باشد كه:

 

۱) مردم دچار اضطراب باشند.

 

۲) مردم دچار نومیدى باشند.

 

۳) مردم دچار بدبینى باشند.»

 

10- چرا ضرر خواهیم خورد؟

 

ایشان افزود: جامعه ‏اى كه تحت تأثیر این عامل روانى "اضطراب، نومیدى و بدبینى" قرار گیرد، دست به كنش‏ هایى خواهد زد كه مدیریت آن ساده نیست. هدف دشمن از جنگ اقتصادى، هیاهوى نظامى و تهدیدات امنیتى به‏ دنبال ساختن فضایى است كه مردم در مسیرى خلاف سیاست‏ هاى نظام حركت كرده و كنترل و مهار آن براى كشور در حال تحریم دشوار باشد.

 

ایشان گفت: براى فهم بهتر تأثیر این فضا و غلبه ترس، یاس، بدبینى بر رفتار مردم باید این مباحث را از منظر روانى، روان‏شناسى اجتماعى و جامعه‏ شناسى مورد بررسى قرار داد:

 

الف) ترس و اضطراب:

 

امام جمعه گتاب گفتند: ترس امرى روانى و درونى است اما ریشه، علت و منشا آن بیرونى است چون در شرایط احساس خطر نسبت به یك چیزى شكل مى‏ گیرد لذا با «فوبیا» فرق دارد. ترس علت دارد و منطقى است اما فوبیا دلیل منطقى ندارد.

 

ترس زمینه آمادگى براى مقابله با خطر را ایجاد مى‏كند و راهى براى مصونیت از خطر است اما كسانى بیشتر مى‏ترسند كه نمى‏ خواهند ریسك كنند.

 

نكته مهم این است كه خطرى كه ترس را ایجاد مى‏ كند، ممكن است واقعى نباشد، زخمى، خیالى، تصویرسازى، جعلى، خواب و رویا باشد به هر دلیل ترس شكل مى‏ گیرد و دشمن از همین استفاده مى‏ كند یعنى خطرسازى مى‏ كند و وانمود مى ‏كند خطر در راه است. خطر جدى است و اگر دشمن موفق بشود چنین تصویرى ایجاد كند یك جامعه، یك كشور، یك ملت در معرض خطر است، خطر جنگ، خطر گرسنگى، خطر فقر، بدبختى، جامعه دچار ترس و استرس جمعى شده و براى مصونیت و كاهش هراس خود دست به اقدامات جمعى خواهد زد. احتكار خانگى، انباركردن كالا، هجوم به بازار براى انباشت كالاى موردنیاز یا تلاش براى جلوگیرى از فقیرشدن با توسل به هر ابزارى، از پیامدهاى این ترس در جامعه كنونى است.

 

ب) بدبینى :

 

خطیب جمعه های گتاب گفتند: بدگمانى و سوء ظن امرى روانى است كه بخشى از آن غیر ارادى و خارج از اختیار انسان مى‏باشد اما بخش دیگر آن كه در واقع در ادامه آن قرار مى‏ گیرد در اختیار آدمى است و مطابق با دستورات دینى باید كنترل شود.

 

ایشان افزود: از آن‏جا كه تأثیر اجتماعى بدبینى بسیار زیاد بوده و گفته مى‏ شود هیچ چیز به اندازه بدبینى در همبستگى و وحدت جامعه اثر منفى ندارد، قران كریم تصریح دارد كه بسیارى از ظن و گمان‏ها گناه هستند. پیامبر گرامى اسلام(ص) نیز فرمایند: «راه مقابله با بدبینى این است كه تصدیقش نكنى.»

 

ایشان گفت: بنابراین بدبینى علل و عواملى دارد كه توجه به آن‏ها مى‏ تواند در كاهش آن مؤثر باشد.

 

۱- خوب و بد دانستن مطلق شخصیت‏ هاى سیاسى‏

 

۲- مقایسه نیات و اعمال خود با دیگران‏

 

۳- حس انتقام و كینه جویى‏

 

۴- ناتوانى در برخورد با دیگران‏

 

۵- خودبرتربینى نسبت به دیگران‏

 

۶- قضاوت زودهنگام و پیش داورى‏

 

۷- همنشینى با افراد بدگمان‏

 

ج) یاس و نومیدى‏


Sabz Map  

 

 

تاریخ ایجاد: 07:12
استقبال از برترین ماه خدا
تصویر خبر

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه

این ماه پرفضیلت، فرصتی مغتنم و بس ارزشمند برای دعا و نیایش و شب زنده‌داری است که عشق ملکوتی و انس با محبوب جاودانه را پدید می‌آورد و شهد مناجات و نیایش را در کام انسان شیرین‌تر می‌کند.

بی‌شک در پرتو خورشید درخشان ماه رمضان،‌سلطه عادت‌ها و غریزه‌ها بر زندگی انسان کاهش یافته،‌غفلت‌ها زدوده شده و روح برادری و همدردی با نیازمندان تقویت می‌گردد.

رمضان المبارک، ماهی است که تمام زمینه‌های معنوی برای گرایش به ارزش‌های متعالی فراهم است. نهایت لطف خداوند متعال در این ماه شامل انسان‌ها می‌شود؛ همین بس که پروردگار سبحان در ماه رمضان یک شب را به آدمی داده که برتر از هزار ماه است. در شب قدر درهای آسمان بیش از هر زمانی بر روی انسانها باز می‌شود که با درک صحیح فضیلت‌های این ماه آسمانی، زمینه و موجبات به دست آمدن مواهب، برکات الهی و عطایای ربانی فراهم می‌گردد.

پیامبر عظیم‌الشأن اسلام حضرت محمد(ص) درباره فضیلت ماه رمضان فرموده‌اند: «ماه رمضان، ماه خدای عزوجل است که در آن پاداش کارهای نیک دو برابر می‌شود و گناهان زدوده می‌شوند. ماه رمضان ماه برکت و افزایش، ماه بازگشت و انابه و آمرزش گناهان و ماه آزادی و رهایی از جهنم و دستیابی به بهشت است. پس ای مردم، در ماه رمضان از هر کار بد و حرامی دوری کنید و در آن بسیار قرآن بخوانید و تمام اوقاتش را به یاد و ذکر پروردگارتان مشغول شوید. مبادا ماه رمضان نزد شما مانند دیگر ماه‌ها باشد؛ چرا که بر دیگر ماه‌ها برتری دارد.»